هشداردر خصوص مصرف آدامس های پان   در مدارس  

یزدفردا :محسن فریدی، مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌‏های اجتماعی و بلایای طبیعی آموزش و پرورش، گفت: اخیراً ماده مخدر نشئه‌‏کننده‌‏ای تحت عنوان "پان" در مناطق مرزی شرق کشور وارد شده که مصرف آن اثرات مخربی را به دنبال دارد.

وی افزود: این ماده مخدر به شکل آدامس و خوشبو‌‏کننده دهان تهیه شده و در بسته‌‏بندی‌‏های خاص و پیچیده شده در دستمال از کشورهای افغانستان و پاکستان وارد استان‌‏های مرزی شده است.
فریدی, با اشاره به این که ماده مخدر "پان" تنها در مناطق مرزی یافت می‌‏شود, خاطرنشان کرد: ماده مخدر "پان" هنوز به مناطق مرکزی و ابرشهرهای کشور وارد نشده است و مدارس به این ماده آلوده نشده‌‏ است. مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌‏های اجتماعی و بلایای طبیعی آموزش و پرورش یادآور شد: ماده مخدر "پان" که ریشه گیاهی دارد, آثار مخربی به همراه خواهد داشت و مشکلات جسمی برای مصرف‌‏کنندگان ایجاد می‌‏کند.
به گفته وی, در حال حاضر ماده مخدر "پان", به مدارس کشور، حتی مدارس مناطق مرزی وارد نشده است؛ اما با توجه به گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف چنین موادی باید پیشگیر‌‏ی‌‏های لازم در این زمینه به عمل آید.

وی با اشاره به اینکه هشداری صرف مصرف آدامس‌‏های پان در مدارس تهران ارائه نشده است, افزود: آموزش و پرورش به طور کلی موارد هشدار مربوط به مصرف قرص برنج و سایر قرص‌‏های روانگردان را در مدارس ارائه کرده است.
این در حالی است که بسیج دانش‌‏آموزی حوزه مقاومت 37 شهید نواب صفوی آموزش و پرورش منطقه 19 بروشورهای آموزشی در زمینه آدامس‌‏های "پان" را در مدارس توزیع کرده است. در این بروشورها آمده است؛ ماده مخدر جدیدی با طعم‌‏های مختلف میوه‌‏ای و قیمت پایین به بازار آمده است که پیش از همه نوجوانان در معرض تهیه و مصرف این ماده قرار دارند.
این ماده مخدر دست‌‏ساز با عنوان "پان" ماده‌‏ای غلیظ و سرخ‌‏رنگ است که از برگ درخت مخصوصی تهیه و در قالب پودر آدامس, پاستیل و با طعم و مزه‌‏های مختلف گیاه نعناع و میوه‌‏ عرضه شده و با قیمت پایین به فروش می‌‏رسد.

لازم به ذکر است؛ این ماده مخدر که بیشتر جوانان 15 تا 20 سال را تهدید می‌‏کند, از کشورهای پاکستان و افغانستان وارد سیستان و بلوچستان می‌‏شود و به عنوان خوشبو کننده دهان و آدامس مورد استفاده قرار می‌‏گیرد. گفتنی است؛ گیجی و ضعف, بی‌‏حالی, از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی و ایجاد عوارض کلیوی، از عمده‌‏ترین عوارض مصرف این ماده مخدر است.

یزدفردا

www.yazdfarda.com

 

مطالب مرتبط در یزدفردا :

 آشنائي با انواع مواد مخدر با تصوير


آمفتامين؛ نيترات هاي باتيل و اميل؛باربيتوريت ياخواب آورها؛ حشيش ؛اکستازي ؛قارچ جادويي ؛هروئين ؛خت ؛ سولونت ها ياافشانه ها؛استروئيد ها 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا